MATEMATIK TAHUN 2 (TIMBANGAN BERAT)
Tarikh : 27 September 2011
Masa : 0700 – 0800
Kelas : 2D
Bilangan pelajar : 31 orang
Mata Pelajaran : Matematik
Bidang : Sukatan dan Geometri
Tajuk : Timbangan Berat
Hasil pembelajaran : Murid-murid dibimbing untuk:
11.1 Mengenal unit gram dan unit kilogram
Objektif pelajaran : Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran ini,
murid-murid dapat :
murid-murid dapat :
a) mengenal unit gram dan unit kilogram dengan
memerhatikan senggatan pada alat penimbang.
memerhatikan senggatan pada alat penimbang.
b) mengenal jisim dalam unit gram dan unitkilogram
Pengetahuan Sedia Ada : 1. Murid telah mengenal pasti istilah yang berkaitan
dengan timbangan berat (berat, ringan, lebih berat,
lebih ringan)
dengan timbangan berat (berat, ringan, lebih berat,
lebih ringan)
Nilai : Bekerjasama, yakin diri.
Bahan Bantu Mengajar : Alat penimbang, sayur-sayuran, sampel makanan.
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran:
i. Set induksi
ii. Aktiviti :demonstrasi, bersoal jawab – pengunaan bahan bantu
mengajar – penggunaan papan hitam – pengukuhan
iii. Penutup : kesimpulan dan rumusan isi kandungan pelajaran
Pelaksanaan P&P:
Langkah / Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah 1:
(Penyampaian Isi Pelajaran)
(10 minit)
|
1. Guru mempamerkan dua jenis alat penimbang bagi unit gram dan unit kilogram.
2. Murid-murid dibimbing untuk mengenal pasti objek-objek yang boleh ditimbang menggunakan alat penimbangntersebut dan menyatakan sebabnya.
3. Guru bersoal jawab dengan murid berdasarkan aktiviti yang dijalankan.
|
Nilai:
-Yakin diri.
|
Masa
|
Pelaksanaan aktiviti
|
Minit 1-4
|
- Guru mempamerkan alat penimbang di hadapan kelas.
- Bersoal jawab dengan murid tentang kegunaan alat penimbang.
- Guru menerangkan unit yang terdapat pada kedua-dua alat penimbang tersebut.
- Guru meminta murid menyatakan contoh objek ataupun barangan yang boleh ditimbang menggunakan alat penimbang yang dipamerkan.
|
Minit 5-10
|
- Guru menunjukkan demontrasi menimbang objek ataupun barangan menggunakan alat penimbang.
Contoh barangan/ objek yang ditimbang: sayuran, buahan, bekas pensel guru, beg sekolah murid dan seorang murid lelaki.
- Murid-murid dibimbing untuk menyatakan berat sesuatu barangan / objek.
- Bagi mengukuhkan kefahaman murid, guru menyoal murid berkaitan dengan aktiviti yang telah dijalankan.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan